
 
 

 

 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  2 

 

 

 

SADRŽAJ 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ............................................................................................................................... 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ................................................................... 8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ...................................................................... 13 

 

IV  MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA I  ORGANIZACIJA ........................................... 13 

REGULATORNA TELA .................................................................................................................................. 13 

DRŽAVNI ORGANI ......................................................................................................................................... 15 

 

V PROCES PRIVATIZACIJE ............................................................................................................................. 15 

 

VI ZAKLJUČAK ..................................................................................................................................................... 17 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

1.  Napadi, pretnje i pritisci 

 

1.1.  Obeležavanje Dana zaštite novinara 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi obeležen je 2. novembar, međunarodni Dan zaštite novinara, koji su 

Ujedinjene nacije uspostavile 2013. godine. Tom prilikom međunarodna nevladina organizacija „Reporteri 

bez granica” pozvala je UN da preduzmu konkretne korake i postave specijalnog izvestioca koji će se baviti 

pitanjem bezbednosti novinara. Ova organizacija navela je podatak da je tokom proteklih deset godina 

ubijeno više od 700 novinara, da je u 2014. godini ubijen 71 novinar (pre svega u Siriji, Ukrajini, Iraku i 

Libiji), a 119 ih je kidnapovano, kao i da je od početka 2015. godine ubijeno njih 48 (od kojih 8 u Francuskoj, 

6 u Južnom Sudanu, 5 u Jemenu, 5 u Iraku, 5 u Siriji, 3 u Meksiku, 3 u Brazilu). Organizacija je podsetila da je 

27. maja 2015. godine Savet bezbednosti UN usvojio Rezoluciju 2222 o zaštiti novinara, kojom je oštro 

osudio nekažnjivost napada na novinare i kojom je pozvao sve članice da stvore bezbednu sredinu za ljude 

koji se bave novinarstvom kako bi obavaljali svoj posao, što je pohvalno, ali nije dovoljno uzimajući u obzir 

razmere problema.  

 

U Srbiji su, na osnovu podataka Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), u 2014. godini evidentirana 

23 napada, od kojih je u 12 slučajeva bila ugrožena fizička bezbednost novinara, dok je, prema istom izvoru, 

u 2015. godini bilo 28 napada na novinare, od čega 9 fizičkih nasrtaja, 16 verbalnih pretnji i 3 napada na 

imovinu. NUNS je, povodom obeležavanja međunarodnog Dana zaštite novinara, posebno izrazio 

zabrinutost zbog toga što još nisu otkriveni napadači na Ivana Ninića, saradnika Saveta za borbu protiv 

korupcije, kao  zbog toga što, i pored pismenog obraćanja ministru unutrašnjih poslova, javnost i dalje ne 

zna u kojoj je fazi istraga pokrenuta povodom napada na Davora Pašalića, urednika agencije FoNet.  

 

1.2.  Napadi na novinare 

 

U mesecu u kojem je u svetu i Srbiji obeležen Dan zaštite novinara, beležimo ugrožavanje sigurnosti 

novinarke „Blica” Milice Ivanović, novu „intervenciju” Komunalne policije prema novinarima, i prilično 

bizaran slučaj „pritvaranja” novinara „Politike” od strane privatnog lica. U istom periodu napadnuta je i 

ekonomska forenzičarka i član Saveta za borbu protiv korupcije Miroslava Milenović. 

 

Milicu Ivanović je, početkom novembra, napao Goran Živković, rukovodilac pogona hladnjače „Porečje”, iz 

Vučja. Novinarka je napadnuta u krugu fabrike „Porečje” dok je, zajedno s kolegom, pravila reportažu o 

stanju u tom preduzeću pred stečajem. Živković je novinarku, po njenim tvrdnjama, hvatao za vrat, vukao za 

ruku i pretio da će je ubiti, te pokušao da joj oduzme i polomi foto aparat, a sve posle njenog pitanja da li 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  4 

 

radnici primaju plate. Direktor pogona Nebojša Videnović (koji je i dozvolio da se reportaža snima u krugu 

pogona) je povodom incidenta izjavio da je njime iznenađen i da mu je žao što se to desilo, da se radnik 

branio time da je „bio nervozan”, naglasivši da će biti sankcionisan zbog ovog incidenta. Novinarska 

udruženja UNS i NUNS zatražila su od nadležnih da se napadač najstrože sankcioniše, a sama Milica Ivanović 

podnela je krivičnu prijavu.  

 

Sve okolnosti ovog slučaja rasvetliće nadležni organi, i utvrditi da li je bilo krivičnog dela ugrožavanje 

sigurnosti. Ipak, problem očigledno ne može da bude rešen isključIvo oslanjanjem na krivično-pravne 

mehanizme zaštite, budući da je, po svemu sudeći, stvoreno predubeđenje da su novinari laka i nezaštićena 

meta, a da je trenutna situacija u društvu takva da  je dovoljno da  neko bude „nervozan” da bi se ustremio na 

novinara. 

 

Komunalna policija je imala još jedan „svetli trenutak” u svojoj interpretaciji toga ko može, a ko ne može 

imati pravo na slobodu izražavanja. Naime, prilikom uklanjanja jedne od improvizovanih tezgi u blizini 

pijace „Zeleni venac“, dva pripadnika Komunalne policije zahtevala su od novinara „Blica”, koji je snimao 

njihovu „akciju” mobilnim telefonom, da im pokaže legitimaciju i pruži dokaz da je novinar, kao i da pozove 

urednika kako bi i on potvrdio njegovu funkciju.  

 

Ovde treba podsetiti da se incidenti koji se mogu okvalifikovati kao ugrožavanje prava na slobodu 

izražavanja, a u kojima učestvuje Komunalna policija, iz meseca u mesec ponavljaju. Čak tri incidenta 

zabeležena su u oktobru i novembru. U jednom slučaju radilo se o udaljavanju novinara sa savskog šetališta, 

u drugom o neovlašćenom brisanju snimaka, a u trećem o neopravdanom zahtevu za legitimisanje.  

 

Zakon o komunalnoj policiji taksativno navodi da komunalni policajac ima ovlašćenje da: izrekne 

upozorenje, izda usmeno naređenje, izvrši proveru identiteta, dovede lice, pregleda lice i predmete, 

privremeno oduzme predmet, da izvrši video nadzor, kao i da upotrebi sredstva prinude (član 16. Zakona o 

komunalnoj policiji). Komunalni policajac, dakle, može da izvrši i proveru identiteta, uvidom u ličnu ispravu 

ili na osnovu izjave lica čiji je identitet proveren, ali samo onog lica čije ponašanje ili delovanje predstavlja 

kršenje propisa iz delokruga komunalne policije, pri čemu je dužan da lice čiji identitet proverava upozna sa 

razlozima provere njegovog identiteta (član 19. Zakona o komunalnoj policiji). Ova situacija nikako ne može 

da se iskoristi da bi dala pravni osnov komunalnom policajcu da novinaru ili bilo kom drugom licu koje 

snima akciju proverava identitet i vrši uvid u legitimacije da bi utvrdio da li je to lice novinar ili ne. Svako 

lice, ako ne ometa policijsku akciju, niti krši (komunalne) propise, ima potpunu slobodu da snima, a status 

novinara nema nikakvog uticaja na to pravo. U prilog ovoj tvrdnji treba pomenuti i stav Sindikata policije 

koji je još u januaru saopštio da su policajci, pa i komunalni policajci, javni službenici, da je njihov rad javan, 

te da je snimanje dozvoljeno ako osoba koja snima ne ometa policiju u vršenju svoje dužnosti.    

  



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  5 

 

Početkom novembra Božidar Filipović, stanar zgrade u Trnskoj ulici na Vračaru, je u svom stanu oko 15 

minuta prisilno zadržao novinarku „Politike” Danijelu Vukosavljević i fotoreportera Dragoslava Žarkovića. 

Novinarska ekipa je bila na licu mesta jer je istraživala slučaj eksplozije bombe u blizini ulaza u stambenu 

zgradu u kojoj i Filipović stanuje. Filipović ih je pozvao da dođu kod njega u stan, jer nije mogao da im da 

izjavu iz dvorišta budući da je u kućnom pritvoru i nosi elektronsku narukvicu. Kada su novinari ušli u 

njegov stan, najpre im je poručio da odatle neće izaći, da će ih „napuniti olovom”, da je iskopao „4 groba 

ispred kuće”, nazivajući ih pri tom lešinarima. Inače, Filipović se navodno nalazi u kućnom pritvoru zbog 

napada na policajca.  

 

Pored toga što se u postupanju Filipovića moguće stiču elementi kvalifikovanog oblika krivičnog dela 

ugrožavanje sigurnosti iz člana 138. Krivičnog zakonika, moguće je da postoje i elementi bića nekog od 

krivičnih dela koja se odnose na protivpravno lišenje slobode i povredu slobode kretanja. Policija je zbog 

ovog incidenta podnela krivičnu prijavu, ali nije poznato za koje krivično delo.      

 

U novembru su dva nepoznata napadača napala ekonomsku forenzičarku i članicu Saveta za borbu protiv 

korupcije Miroslavu Milenović, nanevši joj povrede glave i lica. Napad se dogodio neposredno pred 

objavljivanje novog izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije koji se bavi netransparentnim tokovima 

novca u vezi sa oglašavanjem javnih entiteta u medijima. Kako je pre tri meseca saradnik Saveta za borbu 

protiv korupcije Ivan Ninić, koji se upravo bavio ovom tematikom, takođe napadnut, postoje razlozi za 

sumnju da je izveštaj Saveta mogući povod za oba napada. Milenovićeva je izjavila da je praćena duže od tri 

meseca, odnosno još od avgusta, istog meseca kada se dogodio i napad na Ninića. Policiji se obratila 4. 

septembra, a sa inspektorom je obišla sva mesta gde je, po njenim rečima, bila praćena. Nakon toga, policija 

je nije kontaktirala, a Miroslava Milenović je izjavila da posle svega što se dogodilo, više nema poverenja u 

policiju.    

 

Napad na Miroslavu Milenović, s jedne strane pokazuje da nasilje ne zaobilazi čak ni članove tela koje je 

formirala Vlada, a s druge, da kad god se neko bavi temom koja je politički „škakljiva”, gotovo po pravilu 

dolazi do pretnji, praćenja, napada, ili nekih drugih vidova ugrožavanja bezbednosti. Po informacijama 

dostupnim iz medija, zaključuje se da je izveštaj o netransparentnom finansiranju medija bio spreman za 

objavljivanje, pa je moguće, posebno zbog ranijeg i dalje nerazjašnjenog napada na Ivana Ninića, da je ovaj 

napad za cilj imao da objavljivanje izveštaja spreči ili odloži. Izveštaj Saveta još uvek nije publikovan, a ako bi 

posledica napada i praćenje bila ta da on i dalje ostane nedostupan javnosti, to bi samo još jednom potvrdilo 

koliko je autocenzura zavladala u društvu.    

 

1.3.  Neodržana promocija knjige „Vučić i cenzura”, nova potvrda „čiling efekta”? 

 

Promocija knjige „Vučić i cenzura”, koja je trebalo da se održi u Nišu, po svemu sudeći je otkazana.  Autor 

knjige Srđan Škoro, donedavni urednik „Večernjih novosti”, poznat je i po tome što je smenjen s položaja 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  6 

 

urednika nakon što je, gostujući u jutarnjem programu RTS-a 2014. godine, kritički komentarisao sastav 

nove vlade čiji je predsednik tada postao Aleksandar Vučić.  

 

Promociju je organizovao urednik portala Južne vesti Predrag Blagojević. On je izjavio da je 16. oktobra 

uputio mejl direktorki biblioteke Sonji Šuković u kojem ju je pitao da li postoji slobodan termin u biblioteci 

za promociju knjige 13. novembra, ne navodeći o kojoj knjizi je reč. Šukovićeva je odgovorila da je termin 

slobodan, kao i to da će prostor biti ustupljen bez ikakve naknade. Potom je Blagojević uputio novi mejl, pred 

kraj oktobra, u kom je rekao da je u pitanju promocija knjige „Vučić i cenzura”, te da će gosti na promociji biti 

Dragoljub Petrović, novinar dnevnog lista „Danas” i Olja Bećković, voditeljka i urednica nekadašnje emisije 

„Utisak nedelje” na TV B92. Na taj mejl Blagojević nije dobio odgovor, ali tvrdi da ga je direktorka pozvala 

istakavši da u biblioteci „ne žele knjige sa političkom konotacijom”, kao i to da „knjiga ipak kritikuje 

premijera” a da ona „mora da misli i na zaposlene”, podsećajući da svi oni „primaju platu iz budžeta”.  

 

Šukovićeva je dala izjavu za list „Danas” , u kojoj je istakla da od nje „nikada niko” nije tražio da se ova 

promocija organizuje u biblioteci, da ta promocija „nije bila zakazana”, i optužila organizatore za „veštu igru i 

manipulaciju". Pored toga, rekla je da odluka o neodržavanju promocije „nema veze sa likom Aleksandra 

Vučića, ali da u ovom burnom periodu, pred izbornu kampanju, biblioteka ne može biti poligon za 

ostvarivanje bilo kojih i bilo čijih političkih interesa”, zaključujući da je „stav Upravnog odbora, zaposlenih i 

nje lično da svemu što je politika i politikanstvo nije mesto u biblioteci“. 

 

Iz izjave direktorke biblioteke Sonje Šuković nije jasno o kojim izborima i o kojoj predizbornoj kampanji je 

reč. Naime, u prvoj polovini oktobra pričalo se da vladajuća SNS planira raspisivanje vanrednih 

parlamentarnih izbora, ali je premijer Vučić to još sredinom tog meseca demantovao. S druge strane, lokalni 

izbori u Nišu održani su 2012. godine, i naredni se očekuju tek 2016. godine. No, čak i da predizborna 

kampanja i jeste u toku, promocija knjige koju je napisao novinar i čiji gosti je planirano da budu novinari, a 

ne politički aktivisti, koliko god sama knjiga bila kritička prema vlasti, teško da bi se mogla opravdano 

okarakterisati kao politička promocija ili „ostvarivanje bilo kojih i bilo čijih političkih interesa”. Nažalost, 

ispostavlja se da je atmosfera nezameranja vlasti u toj meri zavladala u Srbiji, da se i promocija knjige koja bi 

mogla biti kritička po vlast ne tretira kao ono što jeste, kao promocija knjige, već kao „politikanstvo kome 

nije mesto u biblioteci”. Ako je direktorka biblioteke zaista izjavila ono što Blagojević tvrdi, da „knjiga … 

kritikuje premijera”, te da ona „mora da misli na zaposlene" zato što u biblioteci „primaju platu iz budžeta”, 

to bi bio nezapamćen slučaj autocenzure, kojim se u budžetski finansiranim ustanovama praktično isključuje 

mogućnost čak i razgovora o knjigama koje bi mogle biti kritičke po režim, a time i mogućnost oponiranja 

stavovima autora ako su oni neopravdani. To za posledicu zapravo ima sužavanje prostora za javnu debatu o 

stvarima koje jesu od interesa za javnost. Imajući u vidu to da je autor knjige novinar, smenjen u svom 

mediju kojim trenutno, iako sa manjinskim vlasničkim učešćem, upravlja država, i to smenjen zbog kritičkog 

komentarisanja sastava vlade na programu javnog medijskog servisa, kao i to da je gost promocije trebalo da 

bude novinarka čija emisija je ukinuta na jednom privatnom mediju, što je takođe u delu javnosti ocenjeno 

kao slučaj sužavanja prostora za javnu debatu o stvarima od interesa za javnost, čini se da se taj prostor za 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  7 

 

javnu debatu sužava ne samo u medijima, nego i van njih, što za srpsko društvo u celini svakako ne može biti 

dobro. 

 

1.4.  Izveštaj Evropske komisije o napretku Srbije za 2015. godinu 

  

U novembru je, nakon izvesnog kašnjenja, objavljen Izveštaj Evropske komisije o napretku Srbije za 2015. 

godinu, koji konstatuje da nije postignut napredak u odnosu na medijske slobode. 

 

Izveštaj ponavlja da je u prethodnom periodu donet paket medijskih zakona, ali da i dalje ne postoje uslovi 

za razvoj slobode izražavanja, te da zakoni moraju da budu budu implementirani. Evropska komisija je 

naglasila da treba sačekati i videti da li će okončanje privatizacije doprineti većoj transparentnosti u 

vlasništvu i finansiranju medija. Izveštaj kritikuje i neregulisano finansiranje pojedinih „podobnih medija”, 

kao i „tajne i otvorene političke i finansijske kanale” kojima se vrši to finansiranje, a izričito napominje da je 

(javno) oglašavanje sredstvo koje se najčešće koristi kao neformalni vid pritiska na uređivačku politiku. 

Takođe, u Izveštaju se još navodi i to da su pretnje i nasilje nad novinarima i dalje karakteristika medijske 

scene Srbije, da su optužnice i presude za ta dela retke, da novinari imaju niske plate te da su zbog toga 

podložni političkim i ekonomskim pritiscima i uticajima, kao i to da nema napretka u rešavanju slučajeva 

obaranja sajtova iz 2014. godine.  

 

Evropska komisija traži od Srbije da u 2016. godini stvori okruženje u kome je omogućena sloboda 

izražavanja bez ometanja, pretnji, fizičkih napada i gonjenja novinara, kompletiranje procesa privatizacije 

medija, jačanje nezavisnosti Regulatornog tela za elektronske medije i stvaranje adekvatnog modela 

finansiranja za javne servise, kako bi se obezbedila njihova uređivačka nezavisnost. 

 

Predsednik Vlade Srbije je na konferenciji za novinare povodom izlaska Izveštaja, kao odgovor na ocenu da 

Izveštaj nije baš pohvalan u odnosu na slobodu izražavanja i na pitanja s tim u vezi, istakao da Vlada nije 

saglasna sa svim primedbama, ali da je ključno to da je konstatovan napredak u skoro svim oblastima, te da 

je „zahvalan Komisiji, Komesaru Hanu, Devenportu, svima koji su rekli da je Srbija sigurno i nedvosmisleno 

na evropskom putu i na putu reformi".  

 

Ovakvo izbegavanje odgovora na pitanja o medijskim slobodama moglo bi da ukazuje i na to da još uvek 

nema dovoljno političke volje da se uočeni problemi rešavaju u praksi. S druge strane, čini se da i Evropska 

komisija konstatacijom u Izveštaju, da set novih medijskih zakona mora da bude implementiran, donekle 

promašuje suštinu budući da mapirani problemi prevazilaze ono što je uopšte bilo regulisano „setom 

medijskih zakona”. Naime, oglašavanje javnih entiteta nije uređeno nijednim zakonom, za porast 

autocenzure treba kriviti atmosferu straha koju vlast ne suzbija već joj često i sama doprinosi, a napadi na 

novinare i hakerski napadi na sajtove su krivično-pravna materija, koja takođe nije bila predmet regulacije 

medijskih zakona, gde je problem neadekvatno delovanje policije i tužilaštva. Porazna je činjenica da je 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  8 

 

Srbija danas, 15 godina nakon demokratskih promena, zemlja koja beleži negativne trendove u odnosu na 

poštovanje slobode izražavanja, i da se u tome približava negativnim uzorima, poput Rusije, Mađarske ili 

Turske.       

 

2.  Sudska praksa  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi Viši sud u Beogradu je doneo presudu u sporu koji je vođen po tužbi 

Marijana Rističevića, poslanika vladajuće Srpske napredne stranke (SNS) u Narodnoj skupštini, protiv RDP 

B92. Rističević je tužbom zahtevao 1.250.000 dinara na ime naknade nematerijalne štete, a zbog povrede 

časti i ugleda.  

 

Povod za tužbu je bio prilog koji je RDP B92 emitovao, a koji se odnosio na slučaj prodaje određene količine 

kukuruza koji je kompanija Rističević Company, u vlasništvu supruge Marijana Rističevića, ponudila 

Direkciji za robne rezerve. Rističević Company je tom prilikom priložila sertifikat o kvalitetu, koji je navodno 

izdalo Preduzeće za tehnička ispitivanja i analize SGS iz Beograda, a B92 je prenela izjavu predstavnika SGS 

Mirka Ukropine, u kojoj se navodi da SGS nikada nije sarađivala sa firmom Rističević Company, u prilogu 

nazvanom „porodičnom firmom porodice Rističević”, kao i to da su sertifikati predati Direkciji zapravo 

falsifikati, i da je zbog sumnje da je izvršeno krivično delo falsifikovanja službene isprave podneta krivična 

prijava protiv vlasnice Rističević Company. Pored SGS-a, novinar je proverio informaciju i u Direkciji, koja je 

potvrdila da je tražila proveru sertifikata, a preneta je i izjava samog Rističevića. 

 

Viši sud je utvrdio da je novinar u svemu postupio u skladu sa standardom dužne novinarske pažnje budući 

da je sve izjave verno preneo, uključujući i izjavu samog Rističevića. Takođe je utvrdio da su informacije o 

količinama kukuruza koje se pominju, kao i tvrdnje o falsifikovanju sertifikata, proverene kod nadležnih 

organa, te da je autor priloga imao dovoljno podataka da objavi prilog. Pored toga, za sud nije bilo sporno da 

se radilo o porodičnoj kompaniji, jer je ista stečena u braku, pa po odredbama Porodičnog zakona 

predstavlja zajedničku imovinu supružnika Rističević. Zaključak suda bio je da novinar nije povredio 

obavezu dužne novinarske pažnje iz Zakona o javnom informisanju i medijima. Na presudu je izjavljena 

žalba, o kojoj će odlučivati Apelacioni sud. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA 

 

1.  Zakon o javnom informisanju i medijima 

 

Implementacijom Zakona o javnom informisanju i medijima smo se bavili u delovima izveštaja koji se 

odnose na slobodu izražavanja i privatizaciju.  



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  9 

 

 

2.  Zakon o elektronskim medijima  

 

2.1.  Političko oglašavanje van predizborne kampanje 

 

Polemika oko odluke Regulatornog tela za elektronske medije (REM) da ne pokrene postupak protiv 

televizija koje su direktno prenosile Svečanu sednicu skupštine vladajuće Srpske napredne stranke (SNS) 

nastavila se i u novembru. Pored NUNS-a koji je kritikovao ovu odluku, i koji je i podneo prijavu REM-u, u 

priču oko političkog oglašavanja uključila se Misija OEBS-a u Srbiji, kao i Savet za borbu protiv korupcije.  

 

Podsetimo, dve nacionalne televizije TV Pink i TV Happy i jedna gradska – Studio B, u direktnom prenosu 

emitovale su kompletan tok Svečane sednice skupštine SNS-a. Predsednik Saveta REM-a Goran Karadžić 

izjavio je da je ovo telo do sada, u sličnim situacijama, pokretalo postupke protiv emitera. Ovakva izjava bila 

je očekivana uzimajući u obzir zakonsku zabranu svake političke propaganda van predizborne kampanje, što 

nužno obuhvata i prenose svečanih sednica stranačkih organa. Da ne mora sve da bude kao u prethodnim 

sličnim situacijama, pobrinuo se sam REM. Ovo telo je, naime, obavestilo javnost da je Savet REM-a utvrdio 

da je setom novih medijskih zakona prestalo da važi Opšte obavezujuće uputstvo za emitere i da stoga ne 

postoji osnov da se pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti televizija koje su direktno prenosile 

stranačku proslavu.  

 

U Analizi OEBS-a, koja je usledila, navodi se da u regulaciji opštih obaveza pružalaca medijskih usluga, 

odnosno TV kompanija, u odnosu na sadržaj programa, Zakon o elektronskim medijima predviđa da će 

pružalac medijskih usluga poštovati zabranu političkog oglašavanja van predizborne kampanje. Po mišljenju 

OEBS-a, pravilnik, uputstva i preporuke koje REM donosi, služe samo da bi osigurale efikasnije sprovođenje 

Zakona. Drugim rečima, po nalaženju ove međunarodne organizacije, Regulator je, ako su ranije opšte 

smernice prestale da važe, bio dužan da razvije nove, zasnovane na postojećim zakonima.  

 

Savet za borbu protiv korupcije je u svom saopštenju krajem oktobra naglasio da je REM dužan da dosledno 

i u skladu sa zakonom postupa prema „svim nesavesnim televizijskim stanicama”, kao i to da odluka da se ne 

pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti televizija koje su prenosile političke manifestacije, ne 

doprinosi uvođenju reda u sistem javnog informisanja. 

 

Savet Regulatornog tela je oštro reagovao na ovakve stavove, pa je predsednik tog tela Goran Karadžić 

izjavio da Savet za borbu protiv korupcije nema ovlašćenja da Regulatornom telu „drži lekcije” i da će 

predložiti da se na sledećoj sednici REM-a razmatra to saopštenje, pitajući se odakle ovom telu „legitimitet 

da bude nadregulatorno telo regulatornom telu”. Neposredno nakon toga, Savet REM-a je i zvanično 

reagovao dopisom Savetu za borbu protiv korupcije, u kom se, između ostalog, pozvao na odredbu člana 13. 

stav 3. Zakona o elektronskim medijima koja propisuje da niko nema pravo da na bilo koji način utiče na rad 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  10 

 

članova Saveta REM-a, i naveo da oni nisu dužni da poštuju bilo čije instrukcije u vezi sa svojim radom, 

izuzev odluka nadležnog suda donetih u postupku sudske kontrole rada Saveta. Pored toga, navedeno je da 

Savet za borbu protiv korupcije ne razlikuje informisanje o političkim događajima od političkog oglašavanja. 

Savet za borbu protiv korupcije je potom replicirao i naveo da je svojim saopštenjem želeo da skrene pažnju 

na kršenje Zakona o elektronskim medijima, te da nije davao instrukcije članovima Saveta REM-a, detaljno 

obrazlažući zašto smatra da je REM morao da reaguje. 

 

Izgleda da je ova polemika otišla predaleko, te da se REM, čini se ipak neprimereno, pozvao na vršenje 

uticaja na njegovu nezavisnost, u situaciji kada je kritika javnosti, a ne samo Saveta za borbu protiv 

korupcije, usmerena na odluku tog tela da uopšte ne pokrene postupak u kome bi se utvrđivalo da li je do 

kršenja zabrane političkog oglašavanja van predizborne kampanje došlo ili ne, bila više nego opravdana. 

Problem zapravo nije u tome što Savet za borbu protiv korupcije pokušava da bude nadregulatorno telo 

regulatornom telu, već u tome što se REM, kao sektorski regulator, nedonošenjem bilo kakve odluke zapravo 

uzdržao od regulacije.  

 

Ovde ćemo samo ponoviti ono što smo o ovome napisali u prethodnom izveštaju. Iskustvo Regulatornog tela 

u oblasti političkog oglašavanja na televiziji van predizborne kampanje i njegova osnovna funkcija – kontrola 

ispunjavanja zakonskih obaveza, obavezivale su REM da reaguje, i to tako što bi najpre utvrdio da li je u 

direktnom prenosu Svečane sednice skupštine bilo elemenata promocije jedne političke stranke van 

predizborne kampanje, a potom, u slučaju da jeste bilo, doneo odluke kojom se emiterima izriču ili ne izriču 

mere. Čak i da stvarno nije imao osnov da pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti konkretnih 

televizija, što je krajnje sporno, REM je morao makar da utvrdi da li su direktni prenosi stranačkih 

svečanosti zabranjeno političko oglašavanje van predizborne kampanje, ili ne. Manji je problem što pojedine 

televizije nisu kažnjene, a veći što Regulator nije zauzeo jasan stav o tome šta je na srpskim  medijima 

dozvoljeno, a šta ne, što može ličiti na povratak u neko davno prošlo vreme neregulisanosti medijskog 

sektora i opšte arbitrarnosti. 

 

2.2.  Izbor kandidata za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske medije 

 

Udruženja građana čiji su ciljevi ostvarivanje slobode izražavanja i zaštita dece, njih 39, još uvek nisu, kao 

ovlašćeni predlagači kandidata za članstvo u Savetu Regulatornog tela za elektronske medije, izabrala dva 

kandidata za mesto u Savetu REM-a o kojima bi se izjašnjavala Narodna skupština.  

 

Podsećamo, Odbor za kulturu i informisanje je u oktobru pokrenuo postupak za izbor 3 nova člana Saveta 

Regulatornog tela za elektronske medije. Pravo na predlaganje kandidata imali su nadležni Odbor Skupštine 

AP Vojvodine, udruženja koja se bave slobodom izražavanja i zaštitom dece, i crkve i verske zajednice.  

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  11 

 

Što se tiče udruženja koja se bave slobodom izražavanja i zaštitom dece, Odbor za kulturu i informisanje je u 

novembru оdlučiо dа listu vrati оvlаšćеnim prеdlаgаčimа dа pоstignu dоgоvоr i utvrdе dvа kаndidаtа о 

kојimа ćе sе Nаrоdnа skupštinа izјаsniti. Udruženja su predložila: Gorana Pekovića, člana Saveta i u 

prethodnom mandatu, Dalibora Bunjevića, Bojana Molnara, Maju Divac, Snežanu Stojanović Plavšić, Dragana 

Popovića, Milana Antonijevića i Prvoslava S. Plavšića. Preostali ovlašćeni predlagači postigli su dogovor o 

dva kandidata koje predlažu Narodnoj skupštini, pa su tako ispred Autonomne pokrajine Vojvodine 

predloženi bivši direktor RTV-a Siniša Isakov i docent Filozofskog fakulteta u Novom Sadu dr Vladimir 

Barović, od kojih će jedan koga izabere Skupština doći na mesto Gorana Karadžića, dosadašnjeg člana i 

predsednika Saveta, dok su crkve i verske zajednice izabrale Aleksandru Janković i menadžera Nenada 

Draškovića, od kojih će onaj koga izabere Skupština doći na mesto Vladike Porfirija Perića. 

 

3.  Zakon  o javnim medijskim servisima 

 

3.1.  Nove kontroverze oko finansiranja javnih medijskih servisa  

 

Predsednik Vlade Republike Srbije Aleksandar Vučić najavio je u novembru da će taksa za javne medijske 

servise iznositi 150 dinara, a da će iz budžeta za 2016. godinu za javne medijske servise biti opredeljeno 4 

milijarde dinara. Podsetimo, Aleksandar Vučić je i ranije imao određene  izjave koje su se ticale nekada 

pretplate, a sada takse. Tako je u maju 2013. godine, tada kao prvi potpredsednik vlade, najavio da će 

pretplata biti ukinuta. To je, makar privremeno, i učinjeno prelaznom odredbom člana 61. Zakona o javnim 

medijskim servisima iz avgusta 2014. godine, kada je uvođenje takse za javni medijski servis odloženo do 1. 

januara 2016. godine.  

 

Član 37. Zakona o javnim medijskim servisima propisuje da je visina takse jedinstvena na celoj teritoriji 

Republike Srbije i ne može iznositi više od 500,00 dinara, a da odluku o utvrđivanju visine takse donose 

Upravni odbori RTS-a i RTV-a zajednički, na osnovu analize neto troškova obavljanja osnovne delatnost 

javnog medijskog servisa, uzimajući u obzir neto-korist od komercijalne eksploatacije sadržaja proizvedenih 

u okviru osnovne delatnosti javnog medijskog servisa, najkasnije do 30. juna 2015. godine. Problem sa 

Vučićevom izjavom pre svega leži u tome što on, po slovu zakona, uopšte nije nadležan da donese odluku o 

visini takse. Odluku o visini takse donose Upravni odbori RTS-a i RTV-a upravo da bi se obezbedila 

finansijska, pa posledično i uređivačka distanca javnog medijskog servisa od vlasti. Zakon o javnim 

medijskim servisima predviđa i da način i uslovi obezbeđivanja sredstava za finansiranje delatnosti ne 

smeju uticati na uređivačku nezavisnost i institucionalnu autonomiju javnog medijskog servisa. Uticaj 

ovakvih izjava predsednika Vlade na uređivačku nezavisnost i institucionalnu autonomiju javnog medijskog 

servisa ostaje tek da bude procenjen, a u konkretnoj izjavi problematično je i  vraćanje budžetskog 

finansiranja na način na koji ga premijer najavljuje. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  12 

 

Naime, Zakon o javnim medijskim servisima predviđa da se „osnovna delatnost” javnog medijskog servisa 

delom može finansirati iz budžeta Republike Srbije i budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine, ali samo za:  

 projekte proizvodnje, emitovanja i distribucije programa za inostranstvo, programa namenjenih 

dijaspori, kao i programa namenjenog stanovništvu na teritoriji AP Kosova i Metohije;  

 projekte namenjene razvoju novih tehnologija, digitalizacije arhiva, digitalizacije tehnološke opreme, 

razvoja novih distributivnih servisa u skladu sa mogućnostima koje donosi digitalizacija, i  

 druge projekte od posebnog društvenog značaja u skladu sa zakonom kojim se reguliše javno 

informisanje (član 43. Zakona o javnim medijskim servisima).  

 

Imajući sve ovo u vidu, najava da je visina takse opredeljena od strane Vlade Srbije, a ne Upravnih odbora 

RTS-a i RTV-a, po svemu sudeći bez analize neto troškova obavljanja osnovne delatnost javnog medijskog 

servisa, kao i dopunskog finansiranja osnovne delatnosti iz budžeta u paušalnom iznosu ozbiljno podriva 

sistem finansiranja javnih medijskih servisa kako je isti bio predviđen i zamišljen još uvek važećim 

Zakonom. 

 

3.2.  Pokretanje postupka za izbor članova Programskog saveta 

 

Odbor za kulturu i informisanje Narodne skupštine je u novembru doneo odluku o pokretanju postupka za 

izbor kandidata za članove Programskog saveta Javne medijske ustanove RTS. 

 

Članom 29. Zakona o javnim medijskim servisima propisano je da članove Programskog saveta RTS-a bira 

Upravni odbor RTS-a, na predlog odbora Narodne skupštine nadležnog za oblast javnog informisanja. Odbor 

za kulturu i informisanje Skupštine predlaže Upravnom odboru listu od 30 kandidata za članove 

Programskog saveta koja odražava teritorijalnu, nacionalnu, versku, polnu i drugu strukturu stanovništva, 

od kojih UO bira 15 članova. Sama lista kandidata se utvrđuje na osnovu javnog konkursa koji raspisuje 

Odbor za kulturu i informisanje.  

 

Shodno članu 28. Zakona o javnim medijskim servisima, Programski savet je savetodavni organ koji ima 15 

članova koji se biraju iz reda stručnjaka u oblasti medija i medijskih poslenika, naučnika, stvaralaca u oblasti 

kulture i predstavnika udruženja čiji je cilj zaštita ljudskih prava i demokratije, koji ne mogu biti nosioci 

javnih i političkih funkcija, i čiji je mandat četiri godine bez mogućnosti ponovnog izbora nakon isteka 

mandata. 

 

Na kraju, član 30. Zakona o javnim medijskim servisima propisuje da se Programski savet stara o 

zadovoljenju interesa slušalaca i gledalaca u pogledu programskog sadržaja, razmatra ostvarivanje 

programske koncepcije i kvaliteta programskog sadržaja javnog medijskog servisa i u vezi s tim daje 

preporuke i predloge koje šalje generalnom direktoru i Upravnom odboru. Pored toga, ovo telo, najmanje 

jednom godišnje, organizuje javnu raspravu o programskom sadržaju javnog medijskog servisa u trajanju od 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  13 

 

15 dana, a izveštaj o održanoj javnoj raspravi, zajedno sa preporukama za njegovo unapređivanje koje su 

izražene u toku javne rasprave, podnosi generalnom direktoru i Upravnom odboru javnog servisa. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Zakon o autorskom i srodnim pravima 

 

Tokom novembra u Privrednoj komori Srbije održan je stručni skup „Zaštita autorskog i srodnih prava – 

Savremeni zakon kao podsticaj kreativnoj industriji", na kome su učestvovali predstavnici nadležnog 

ministarstva, Zavoda za zaštitu intelektualne svojine, kreativne industrije, kolektivnih organizacija i 

Asocijacije nezavisnih elektronskih medija.  

 

Među zanimljivim bilo je izlaganje Vladimira Marića iz Zavoda za intelektualnu svojinu, koji je potvrdio da se 

na Nacrtu novog zakona o autorskom i srodnim pravima radi, kao i to da su u taj nacrt implementirani 

odgovori na zamerke Evropske komisije, i druge zamerke isticane u javnoj raspravi. On je međutim istakao i 

da nove javne rasprave o tom nacrtu neće biti.  

 

Treba pomenuti da je proces donošenja ovog zakona, od održavanja javne rasprave u decembru 2013. 

godine krajnje netransparentan, a da saržaj makar radnih verzija Nacrta nije poznat. Budući da je od javne 

rasprave proteklo skoro dve godine, i da se na tom Nacrtu očigledno sve vreme radi, pitanje je koliko je 

ostalo od prethodne verzije koja je bila javno dostupna. Novi tekst bi svakako morao biti dostupan javnosti, a 

odluka da se dalje nastavi bez nove javne rasprave predstavlja korak unazad u težnjama da se oblast 

autorskih prava uredi na način koji bi poštovao interese autora i kolektivnih organizacija na jednoj, i 

korisnika, na drugoj strani. 

 

        

IV  MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA I  ORGANIZACIJA 

 

REGULATORNA TELA  

 

4.1.  Regulatorno telo za elektronske medije (REM) - Regulacija rijalitija prisilnog okruženja 

 

Regulatorno telo za elektronske medije je donelo Preporuku o vremenu emitovanja rijalitija „prisilnog 

okruženja”, a najavilo je i donošenje uputstva sa istom tematikom, koje će biti na javnoj raspravi u 

decembru. 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  14 

 

 

Preporukom je data smernica pružaocima medijske usluge da „rijalitije prisilnog okruženja” kategorizuju sa 

oznakom 18, koja podrazumeva da konkretni sadržaj može da se emituje samo u periodu između 23:00 i 

06:00. Preporuka ne definiše rijalitije prisilnog okruženja nego samo primera radi nabraja određene rijaliti 

programe koji su trenutno dostupni na nacionalnim televizijama: Parovi, Farma, Maldivi i Veliki brat. 

 

Član 25. stav 4. Zakona o elektronskim medijima propisuje da Regulator donosi preporuku u slučaju da 

postoji neujednačena dozvoljena praksa pružalaca medijskih usluga u primeni odredaba zakona koje se 

odnose na programske sadržaje, ako je u interesu korisnika medijskih usluga da se uspostavi jedinstvena 

praksa radi unapređenja načina pružanja tih usluga. Iako se radi o pravno neobavezujućem dokumentu, 

preporuka ukazuje na pravac regulacije koji će u predmetnoj oblasti u narednom periodu primenjivati REM. 

Ideja je zaštita ranjivih kategorija korisnika medijskih usluga od programskih sadržaja koji mogu da naškode 

njihovom razvoju, što predstavlja legitimni cilj, pa bi eventualni podzakonski akti i/ili preporuke, budući da 

zaista za tim postoji potreba, morali da budu doneti. 

 

Međutim, postavlja se pitanje koliko je metod generalnog, ex ante određivanja određenih sadržaja kao 

nepodobnih za mlađe od 18 godina u skladu sa konceptom nezavisnosti uredničke politike medija. Naime, 

Regulatorno telo za elektronske medije je već donelo podzakonski akt koji propisuje obavezu koja se odnosi 

na kategorizaciju programa. Radi se o Pravilniku o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih 

usluga, koji između ostalog propisuje obavezu pružaoca medijske usluge da kategorizuje programske 

sadržaje koji su nepodesni za mlađe od 12, 16 ili 18 godina, (član 7. Pravilnika) i merila koje pružalac 

medijske usluge u toj kategorizaciji primenjuje (član 13. Pravilnika).     

 

Dakle, sam Pravilnik je već odredio da je kategorizacija obaveza pružalaca medijskih usluga, a ne Regulatora. 

U slučaju da pružalac medijske usluge pogrešno kategorizuje program i stoga programske sadržaje pušta u 

vreme kada ne bi trebalo da budu puštani, REM mu može izreći mere, u rasponu od opomene i upozorenja 

do privremene zabrane objavljivanja određenog sadržaja i oduzimanja dozvole. Celokupni sistem regulacije 

je u ovoj oblasti zasnovan na ex post principu – reagovanju nakon uočenog kršenja zakona i drugih propisa i 

to na ad hoc osnovi. Međutim, Preporukom se najavljuje izvesno odstupanje od opšteg pravila, u smislu a 

priori proglašavanja nabrojanih postojećih rijaliti sadržaja nepodesnim za mlađe od 18 godina.  

 

Nesporno je da REM trpi kritike javnosti zbog „nereagovanja” na učestalo nasilje, psovke, vulgarno 

ponašanje u pojedinim rijaliti sadržajima. Takođe je jasno da su neki od tih rijaliti formata prevršili svaku 

meru pristojnosti, a nebrojeno puta su prekršili i zakon, što je naročito evidentno za rijaliti program 

„Parovi”, u vezi s kojim je regulatorno telo TV Happy izreklo tri upozorenja, jednu opomenu i jednu 

privremenu zabranu objavljivanja određenog programskog sadržaja na 24 sata. Pored toga, problematično 

je i to što se regulacija zadržava samo na postojećim programima „prisilnog okruženja”, čija definicija, pri 

tom, nigde nije data. Prisilnost okruženja samo po sebi ne mora nužno da dovede do toga da sadržaji budu 

nepodesni za mlađe od 18 godina. Na primer, u smislu pomenutog termina, i rijaliti program „Survajver” 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  15 

 

predstavlja program prisilnog okruženja, a nisu ga odlikovale psovke, uvredljiv govor, zloupotreba alkohola i 

sl. Pored toga, ovakav fokus preporuke na rijalitije prisilnog okruženja ispušta iz vida pojedine programske 

sadržaje koji ne bi striktno potpadali pod ovu kategoriju, a ima više razloga zbog kojih bi morali da budu 

kategorizovani kao nepodesni za mlađe od 18 godina. Očigledan je primer rijaliti programa „DNK”, koji je 

jako problematičan sa aspekta poštovanja prava maloletnika i ostalih učesnika u tom programu. Zbog toga, 

ovoj problematici treba znatno ozbiljnije pristupiti i naći rešenje koje će biti u skladu sa principom pravne 

predvidivosti i koje neće neprimereno zadirati u uredničku nezavisnost medija. 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

4.2.  Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti  

 

Neovlašćeno objavljivanje podataka o zdravstvenom stanju u medijima  

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić naložio je pokretanje 

postupka nadzora nad primenom Zakona o zaštiti podataka o ličnosti u Klinici za psihijatrijske bolesti „Laza 

Lazarević". Povod za pokretanje postupka bio je veći broj prijava koje su Povereniku pristigle, a u vezi sa 

objavljivanjem podataka o zdravstvenom stanju I.K. u emisiji TV Pink: „Rušenje Vučića – poslednji čin”. 

Poverenik je upozorio da je Ustavom Srbije zabranjena i kažnjiva upotreba podataka o ličnosti izvan svrhe za 

koju su prikupljeni, osim za potrebe krivičnog postupka ili zaštite državne bezbednosti. Poverenik je ponovo 

naglasio zabrinutost zbog toga što se u medijima pojavljuje enorman i sve veći broj ličnih podataka iz 

medicinskih dosijea, rezultati poligrafskih ispitivanja, sadržaji iskaza svedoka itd.    

 

U spornom slučaju, u kontekstu cele „tabloidno” plasirane priče o državnom udaru, došlo je i do toga da su 

javno, putem medija sa nacionalnom frekvencijom, konkretno televizije Pink, izneti podaci o zdravstvenom 

stanju A.K. Ovde posebno podvlačimo i da narušavanje privatnosti nije samo kršenje Zakona o zaštiti 

podataka o ličnosti, već i Zakona o elektronskim medjima i naročito Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u 

oblasti pružanja medijskih usluga. U tom smislu, Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) je povodom 

istog događaja podnelo Regulatornom telu za elektronske medije prijavu protiv TV Pink, zbog kršenja 

odredaba o zaštiti privatnosti iz Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga.  

 

 

V PROCES PRIVATIZACIJE 

 

U periodu na koji se odnosi ovaj izveštaj odnosi novinska agencija Tanjug je formalno prestala da postoji kao 

medij. Podsetićemo, Tanjug je jedan od 37 medija koji do kraja roka navedenog u zakonu nije privatizovan, i 

to nakon dva neuspešna kruga privatizacije. Ono što, međutim, u slučaju Tanjuga nije najjasnije, jeste to iz 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  16 

 

kojih razloga je „preskočena” faza besplatne podele Tanjugovih akcija zaposlenima i zašto se odmah 

pristupilo uređivanju pravnih posledica prestanka ove novinske agencije. Naime, član 146 Zakona o javnom 

informisanju i medijima propisuje da Zakon o Javnom preduzeću novinska agencija Tanjug prestaje da važi 

danom zaključenja ugovora o prodaji kapitala, a najkasnije do 31. oktobra 2015. godine, kao i da u slučaju da 

javni poziv za prodaju kapitala ne bude raspisan do 1. jula 2015. godine, Vlada svojim aktom uređuje pravne 

posledice prestanka Javnog preduzeća Novinska agencija Tanjug.  

 

U konkretnom slučaju Tanjuga, javni poziv jeste bio raspisan na vreme, ali privatizacija nije bila uspešna, a 

budući da u odnosu na podelu besplatnih akcija ne postoji poseban režim propisan isključivo za Tanjug, 

trebalo je primeniti odredbe člana 142. stav 12-14 Zakona o javnom informisanju i medijima, koje propisuju 

da se najpre dele besplatne akcije, a da se tek ako ni taj vid privatizacije ne uspe, donosi odluka o brisanju 

javnog preduzeća iz registra ili promeni njegove delatnosti.   

 

Ipak, Vlada je 3. novembra donela Odluku o pravnim posledicama prestanka Javnog preduzeća Novinske 

agencije Tanjug. Odlukom je, između ostalog, konstatovano da je Tanjug prestao sa radom 31. oktobra po 

samom zakonu, da imovinu Tanjuga preuzima Republička agencija za imovinu Republike Srbije, po brisanju 

JP Tanjuga iz registra APR, a da dokumentaciju koja predstavlja arhivsku građu preuzima Arhiv Jugoslavije. 

Odlukom je propisano i to da će JP Tanjug isplatiti sva dugovanja prema zaposlenima, kao i da zaposleni 

ostvaruju pravo na otpremninu. Na kraju, propisana je i obaveza direktora JP Tanjug da, nakon isplate 

dugovanja zaposlenima, podnese prijavu radi brisanja JP Tanjug iz Registra privrednih subjekata, a da će 

Registar medija, po službenoj dužnosti, medije čiji je Tanjug izdavač brisati iz tog Registra. 

 

Gašenje Tanjuga izazvalo je brojne nedoumice, naročito u medijskim izveštajima koji nisu pravili razliku 

između gašenja servisa novinske agencije kao medija, i samog javnog preduzeća kao izdavača agencijskih 

servisa.  

 

Naime, član 141. stav 13. Zakona o javnom informisanju i medijima propisuje da nakon bezuspešne 

privatizacije osnivač izdavača (u ovom slučaju Vlada Srbije) donosi odluku o promeni njegove delatnosti ili 

ukidanju. Vlada je donela Odluku o ukidanju 3. novembra, i ista je stupila na snagu 5. novembra. Za 

prestanak Tanjuga kao medija, dovoljno je konstatovati da su ispunjeni zakonski uslovi, pa je ex lege prestao 

sa radom 31. oktobra jer do tada nije privatizovan. Drugačija je situacija sa Javnim preduzećem Tanjug, koje 

kao izdavač može da bude likvidirano tek brisanjem iz Registra privrednih društava. To propisuje i sama 

Odluka Vlade, koja u tački 5. propisuje da je direktor Tanjuga, po isplati zarada, otpremnina i drugih 

primanja i ispunjenju drugih obaveza, dužan da podnese Agenciji za privredne registre prijavu radi brisanja 

Tanjuga iz Registra privrednih subjekata.  Zato se može zaključiti da su: 

 mediji (agencijski servisi) Tanjuga, koji nisu pravna lica, prestali da postoji po sili zakona i trebalo je 

da budu brisani iz Registra medija po službenoj dužnosti, a da 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  17 

 

 JP Tanjug, kao izdavač, prestaje da postoji brisanjem iz Registra privrednih subjekata, po isplati 

zarada, otpremnina i drugih primanja i ispunjenju drugih obaveza. 

 

Dva datuma brisanja ne moraju da se poklapaju, ali trebalo bi da je nesporno da su servisi novinske agencije 

prestali da postoje kao mediji. Međutim, do zaključenja ovog izveštaja, Tanjug je nastavio da i dalje 

funkcioniše kao izdavač medija, što budi sumnju da zakonske odredbe i odredbe pomenute Odluke zapravo 

nisu ispoštovane. Ono što dodatno unosi zabunu u celu priču je odluka Saše Mirkovića, u tom trenutku još 

funkcionera vladajuće SNS, da registruje novi medij „Tanjug Info”, što u najmanju ruku predstavlja 

potencijalno kršenje tuđeg prava na žig. 

 

 

VI ZAKLJUČAK 

 

Povodom obeležavanja međunarodnog Dana zaštite novinara, Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) 

je saopštilo da su, na osnovu podataka tog udruženja, u Srbiji u 2014. godini bila evidentirana 23 napada, pri 

čemu je fizička bezbednost novinara bila ugrožena u 12 slučajeva, dok je u 2015. godini napada na novinare 

bilo 28, od čega se u 9 slučajeva radilo o fizičkim nasrtajima, u 16 o verbalnim pretnjama, a zabeležena su i  3 

napada na imovinu.  

 

U novembru je zabeležen slučaj napada na Milicu Ivanović, novinarku „Blica”. Nju je, u krugu fabrike 

„Porečje” iz Vučja, dok je, zajedno s kolegom, pravila reportažu o stanju u tom preduzeću pred stečajem, 

napao Goran Živković, rukovodilac pogona. Živković je novinarku, po njenim tvrdnjama, hvatao za vrat, 

vukao za ruku i pretio da će je ubiti, te pokušao da joj oduzme i polomi foto aparat, a sve posle njenog pitanja 

da li radnici primaju plate. Direktor pogona Nebojša Videnović, koji je i dozvolio da se reportaža snima u 

krugu pogona, izjavio je da je iznenađen incidentom i da mu je žao što je do istog došlo. Videnović je takođe 

rekao da se Živković branio time da je „bio nervozan”, i naglasio da će on biti sankcionisan. Milica Ivanović 

podnela je krivičnu prijavu protiv napadača.  

 

Takođe u novembru, prilikom uklanjanja jedne od improvizovanih tezgi u blizini pijace „Zeleni venac” u 

Beogradu, dva pripadnika Komunalne policije zahtevala su od novinara „Blica”, koji je snimao njihovu 

„akciju” mobilnim telefonom, da im pokaže legitimaciju i pruži dokaz da je novinar, kao i da pozove urednika 

kako bi i on potvrdio njegovu funkciju. Nesporno je da, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji, 

komunalni policajac ima ovlašćenje da izvrši proveru identiteta, ali samo onog lica čije ponašanje ili 

delovanje predstavlja kršenje propisa iz delokruga komunalne policije, pri čemu je dužan da lice čiji identitet 

proverava upozna sa razlozima provere njegovog identiteta. Izgleda da u konkretnom slučaju nije postojao 

nikakav osnov da Komunalna policija novinaru, ili bilo kom drugom licu koje snima uklanjanje 

improvizovane tezge, proverava identitet. Iz svega što je o ovom slučaju objavljeno ne proizilazi da je 

snimanjem uklanjanja tezge na bilo koji način ometana policijska akcija, ili da su kršeni komunalni propisi. 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  18 

 

Podsetimo da je čak i Sindikat policije, još u januaru 2015. godine, povodom sličnih incidenata, saopštio da 

su policajci, pa i komunalni policajci, javni službenici, da je njihov rad javan, te da je snimanje dozvoljeno ako 

osoba koja snima ne ometa policiju u vršenju svoje dužnosti.    

 

U izveštaju se bavimo i slučajem, takođe iz novembra, kada je Božidar Filipović, stanar zgrade u Trnskoj ulici 

na Vračaru u Beogradu, u svom stanu, oko 15 minuta prisilno zadržao novinarku „Politike” Danijelu 

Vukosavljević i fotoreportera Dragoslava Žarkovića. Novinarska ekipa je bila na licu mesta jer je istraživala 

slučaj eksplozije bombe u blizini ulaza u stambenu zgradu u kojoj i Filipović živi. On ih je pozvao da dođu 

kod njega u stan, jer nije mogao da im da izjavu iz dvorišta budući da je u kućnom pritvoru i da nosi 

elektronsku narukvicu. Kada su novinari ušli u njegov stan, najpre im je poručio da odatle neće izaći, da će ih 

„napuniti olovom”, da je iskopao „4 groba ispred kuće”, nazivajući ih pri tom lešinarima. Inače, Filipović je 

navodno pod elektronskim nadzorom kretanja zbog ranijeg napada na policajca. Policija je zbog ovog 

incidenta podnela krivičnu prijavu, ali nije poznato za koje krivično delo.      

 

Još dva slučaja koja obrađujemo u ovom izveštaju posebno su indikativna za slobodu izražavanja. Naime, dva 

nepoznata napadača napala su članicu Saveta za borbu protiv korupcije Miroslavu Milenović, nanevši joj 

povrede glave i lica. Napad se dogodio neposredno pred objavljivanje novog izveštaja Saveta za borbu protiv 

korupcije koji se bavi netransparentnim tokovima novca u vezi sa oglašavanjem javnih entiteta u medijima. 

Kako je pre tri meseca saradnik Saveta za borbu protiv korupcije Ivan Ninić, koji se upravo bavio ovom 

tematikom, takođe napadnut, postoje ozbiljni razlozi za sumnju da je izveštaj Saveta mogući povod za oba 

napada. Napad na Ninića, do koga je došlo u avgustu 2015. godine,  i dalje je nerazjašnjen. U drugom slučaju, 

po svemu sudeći došlo je do otkazivanja promocije knjige „Vučić i cenzura”, koja je trebalo da se održi u 

Nišu. Autor ove knjige je Srđan Škoro, donedavni urednik „Večernjih novosti”, poznat i po tome što je 

smanjen s položaja urednika u „Večernjim novostima” nakon što je, gostujući u jutarnjem programu RTS-a 

2014. godine, kritički komentarisao sastav nove vlade čiji je predsednik tada postao Aleksandar Vučić. 

Promociju je organizovao Predrag Blagojević, urednik portala Južne vesti, a na istoj je trebalo da gostuju 

Dragoljub Petrović, novinar dnevnog lista „Danas” i Olja Bećković, voditeljka i urednik nekadašnje emisije 

„Utisak nedelje” na TV B92. Blagojević tvrdi da je od direktorke biblioteke dobio potvrdu da je termin za 

promociju slobodan i da će prostor biti ustupljen bez ikakve naknade. Kada je nešto kasnije pojasnio o kojoj 

knjizi je reč i koji gosti su planirani, Blagojević tvrdi da ga je direktorka pozvala telefonom i rekla da u 

biblioteci „ne žele knjige sa političkom konotacijom”, kao i to da „knjiga ipak kritikuje premijera”, a da ona 

„mora da misli i na zaposlene", podsećajući da svi oni „primaju platu iz budžeta”. Sonja Šuković je, u izjavi za 

list „Danas”, istakla da od nje „nikada niko” nije tražio da se ova promocija organizuje u biblioteci, da ta 

promocija „nije bila zakazana", i optužila organizatore za „veštu igru i manipulaciju". Pored toga, rekla je da 

odluka o neodržavanju promocije „nema veze sa likom Aleksandra Vučića, ali da u ovom burnom periodu, 

pred izbornu kampanju, biblioteka ne može biti poligon za ostvarivanje bilo kojih i bilo čijih političkih 

interesa”, zaključujući da je „stav Upravnog odbora, zaposlenih i nje lično da svemu što je politika i 

politikanstvo nije mesto u biblioteci”. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  19 

 

Postavlja se pitanje po kojim kriterijumima se promocija knjige koju je napisao novinar i čiji gosti je 

planirano da budu novinari, a ne politički aktivsti, koliko god sama knjiga bila kritička u odnosu na vlast, 

može kvalifikovati kao politička promocija ili „ostvarivanje bilo kojih i bilo čijih političkih interesa”. 

Ispostavlja se da je atmosfera nezameranja vlasti u toj meri zavladala da se u Srbiji i promocija knjige koja bi 

mogla biti kritička po vlast ne tretira kao ono što jeste, kao promocija knjige, već kao „politikanstvo kome 

nije mesto u biblioteci”. Nažalost, jedini zaključak koji se iz ovoga može izvesti jeste to da se u Srbiji prostor 

za javnu debatu o stvarima koje su od interesa za javnost sužava, ne samo u medijima, već i van njih, pa 

između ostalog i u budžetski finansiranim ustanovama, kao što su to javne biblioteke. Takva praksa za 

srpsko društvo svakako ne može biti dobra. 

 

U odnosu na sudsku praksu, beležimo prvostepenu presudu Višeg suda u Beogradu, u sporu koji je vođen po 

tužbi poslanika vladajuće Srpske napredne stranke (SNS) u Narodnoj skupštini - Marijana Rističevića, protiv 

RDP B92. Rističević je tužbom zahtevao 1.250.000 dinara na ime naknade nematerijalne štete, a zbog 

povrede časti i ugleda. Povod je bio prilog koji je Televizija B92 emitovala, a u kome se, između ostalog, 

moglo čuti da je protiv vlasnice firme Rističević Company, supruge Marijana Rističevića, podneta krivična 

prijava zbog navodnog falsifikovanja sertifikata o kvalitetu kukuruza koji je ta firma, koju je B92 nazvala 

porodičnom kompanijom Rističevića, ponudila Direkciji za robne rezerve. Viši sud je u presudi utvrdio da je 

novinar u svemu postupio u skladu sa standardom dužne novinarske pažnje, budući da je sve izjave verno 

preneo, uključujući i onu samog Rističevića. Takođe je utvrdio da su informacije o količinama kukuruza koje 

se pominju, kao i tvrdnje o falsifikovanju sertifikata proverene kod nadležnih organa, te da je autor priloga 

imao dovoljno podataka da prilog objavi. Posebno za sud nije bilo sporno da se radilo o porodičnoj 

kompaniji, jer je ista stečena u braku, pa po odredbama Porodičnog zakona predstavlja zajedničku imovinu 

supružnika Rističević. Rističević je na presudu izjavio žalbu, o kojoj će odlučivati Apelacioni sud. 

 

U izveštaju pratimo i nastavak polemike oko odluke Regulatornog tela za elektronske medije (REM) da ne 

pokrene postupak protiv televizija koje su direktno prenosile Svečanu sednicu skupštine vladajuće Srpske 

napredne stranke (SNS). Posebno apstrofiramo da je slučaj analizirao i OEBS, a da se njime bavio i Savet za 

borbu protiv korupcije.  

 

Bavimo se i postupkom izbora kandidata za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske medije, a u delu 

izveštaja koji prati rad regulatornih tela, i Preporukom o vremenu emitovanja rijalitija „prisilnog okruženja”, 

koju je Regulatorno telo za elektronske medije donelo, kao i najavom uputstva sa istom tematikom. Uz 

razumevanje za činjenicu da REM trpi ozbiljne kritike javnosti zbog nereagovanja, ili neadekvatnog 

reagovanja na učestalo nasilje, psovke, i vulgarnost koja je u pojedinim rijaliti sadržajima ispod svake mere 

pristojnosti, ukazujemo i na određene rizike i nedoslednosti modela regulacije za koji se ovo telo, po svemu 

sudeći, odlučilo. 

 

Povodom najave predsednika vlade da će taksa za javne medijske servise iznositi 150 dinara, a da će iz 

budžeta za 2016. godinu za javne medijske servise biti opredeljeno 4 milijarde dinara, sve u situaciji kada 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  20 

 

Zakon o javnim medijskim servisima propisuje da visinu takse utvrđuju Upravni odbori RTS-a i RTV-a, a ne 

vlada, ukazujemo da ovaj presedan, isto kao i najava dopunskog finansiranja osnovne delatnosti iz budžeta u 

paušalnom iznosu, ozbiljno podriva sistem finansiranja javnih medijskih servisa koji je bio predviđen i 

zamišljen još uvek važećim Zakonom. 

 

Bavimo se i Nacrtom novog zakona o autorskom i srodnim pravima, koji i dalje nije u parlamentu iako je 

javna rasprava o njemu održana još u decembru 2013. godine, te ukazujemo na krajnju netransparentnost 

postupka njegove izrade. Naime, iako javnost ne zna kakve su sve izmene inkorporirane u Nacrt u poslednje 

dve godine, niti koliko je toga od prethodne verzije, koja je bila javno dostupna, u Nacrtu uopšte ostalo, nove 

javne rasprave po svemu sudeći neće biti. Odluku da se Nacrt na kraju ipak uputi u parlament bez nove javne 

rasprave, ocenjujemo kao korak unazad u težnjama da se oblast autorskih prava uredi na način koji bi 

poštovao interese autora i kolektivnih organizacija na jednoj, i korisnika, na drugoj strani. 

 

U delu izveštaja koji prati procese privatizacije, bavimo se Tanjugom. Tanjug je, naime, jedan od 37 medija 

koji do kraja roka predviđenog u Zakonu o javnom informisanju i medijima, nije privatizovan. Ono što, 

međutim, u slučaju Tanjuga nije najjasnije jeste to iz kojih razloga je preskočena faza besplatne podele 

Tanjugovih akcija zaposlenima i zašto se odmah pristupilo uređivanju pravnih posledica prestanka ove 

novinske agencije.  

 

Gašenje Tanjuga izazvalo je brojne nedoumice, naročito u medijskim izveštajima koji nisu pravili razliku 

između gašenja servisa novinske agencije kao medija, i samog javnog preduzeća kao izdavača agencijskih 

servisa. Po našem mišljenju, za prestanak Tanjuga kao medija, ispunjeni su zakonski uslovi, odnosno, on je ex 

lege morao prestati sa radom 31. oktobra, jer do tada nije privatizovan. Drugačija je situacija sa Javnim 

preduzećem Tanjug, koje kao izdavač može da bude likvidirano tek brisanjem iz Registra privrednih 

društava. To predviđa i sama Odluka Vlade kojom se uređivuju pravne posledice prestanka ove novinske 

agencije, koja u tački 5. propisuje da je direktor Tanjuga, po isplati zarada, otpremnina i drugih primanja i 

ispunjenju drugih obaveza, dužan da podnese Agenciji za privredne registre prijavu radi brisanja Tanjuga iz 

Registra privrednih subjekata.  Dva datuma brisanja ne moraju da se poklapaju, ali trebalo bi da je nesporno 

da su servisi novinske agencije prestali da postoje kao mediji. Međutim, do zaključenja ovog izveštaja Tanjug 

je nastavio i dalje da funkcioniše kao izdavač medija, što budi sumnju da zakonske odredbe i odredbe 

pomenute Odluke zapravo nisu ispoštovane.  

 

Na posletku, bavimo se i Izveštajem Evropske komisije o napretku Srbije za 2015. godinu, koji konstatuje da, 

u odnosu na medijske slobode, u Srbiji nikakav napredak nije postignut. Pored problema nedostatka 

implementacije paketa novih medijskih zakona, Izveštaj kritikuje i neregulisano finansiranje pojedinih 

„podobnih medija”, kao i „tajne i otvorene političke i finansijske kanale” kojima se to finansiranje vrši, a 

izričito napominje da je sredstvo koje se najčešće koristi kao neformalni vid pritiska na uređivačku politiku - 

oglašavanje. Takođe, navodi se da su pretnje i nasilje nad novinarima i dalje karakteristika medijske scene 

Srbije, da su optužnice i presude za ta dela retke, kao i da novinari imaju niske plate te da su zbog toga 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 66, za novembar 2015.  21 

 

podložni političkim i ekonomskim pritiscima i uticajima. Izveštaj posebno apostrofira to da nema napretka u 

rešavanju slučajeva obaranja sajtova iz 2014. godine. Na kraju, Evropska komisija traži od Srbije da u 2016. 

godini stvori okruženje u kome je omogućena sloboda izražavanja bez ometanja, pretnji, fizičkih napada i 

gonjenja novinara, kompletiranje procesa privatizacije medija, jačanje nezavisnosti Regulatornog tela za 

elektronske medije i stvaranje adekvatnog modela finansiranja za javne servise da bi se obezbedila njihova 

uređivačka nezavisnost. 

 

Sama činjenica da je Srbija danas, 15 godina nakon demokratskih promena, zemlja koja beleži negativne 

trendove u odnosu na poštovanje slobode izražavanja, više je nego porazna. Iako je predsednik Vlade, na 

konferenciji za novinare povodom izlaska Izveštaja, istakao da Vlada Srbije nije saglasna sa svim 

primedbama, preciznija razjašnjenja, koja bi opovrgla nalaze, nismo dobili. Suština je zapravo u tome da su 

mapirani problem zapravo nesporni. O tome da se sa implementacijom paketa novih medijskih zakona kasni 

svedoči delom i ovaj naš izveštaj za novembar. Isto je i sa neregulisanim finansiranjem. Ni pretnji i nasilja 

nad novinarima ne manjka. Najgore bi bilo ako izjava premijera o neslaganju sa svim primedbama iz 

Izveštaja, zapravo znači da još uvek nema dovoljno političke volje da se uočeni problemi rešavaju u praksi. 

Ako  je Srbija sigurno i nedvosmisleno na evropskom putu i na putu reformi, kako to predsednik Vlade, ali i 

pojedini evropski zvaničnici izjavljuju, onda problemi u medijskom sektoru, ako se ne budu rešavali, 

nesumnjivo prete da postanu ozbiljna pretnja i kočnica tih reformi, jer bez istinski slobodnih medija i bez 

prostora za javnu debatu o stvarima od javnog interesa, u medijima ali i šire, u društvu u celini, teško da bilo 

koji put može biti evropski i reformski. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Izradu ovog Izvestaja podržala je Švajcarska kancelarija za saradnju kroz Fond Malih projekata, ali stavovi izneti u njemu nisu nužno i 
stavovi Švajcarske kancelarije za saradnju, već pripadaju isključivo autorima Izveštaja.  


